Grzegorz Olkiewicz in memoriamportret Grzegorza Olkiewicza autorstwa Edwarda Kostki

Ten wybitny, pochodzący z Katowic, flecista związał swoje artystyczne i pedagogiczne życie z Wrocławiem.Należał do „najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich flecistów”, który pozostawił po sobie wybitny dorobek artystyczny w postaci ponad dwóch tysięcy wykonanych koncertów solowych, kilkudziesięciu godzin nagrań archiwalnych w PR i TVP.  Jego dorobek płytowy obejmuje kilkadziesiąt płyt kompaktowych. Był autorem audycji radiowych „Opowieści o zaczarowanym flecie”, „Antologia Jamesa Galway’a” i wielu innych. W Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego prowadził klasę fletu, przez 10 lat był dyrektorem artystycznym i dyrygentem „Sotto Voce” Polskiej Orkiestry Kameralnej z Wrocławia – jedynego takiego zespołu w Polsce złożonego z samych kobiet. Prowadził warsztaty i kursy mistrzowskie – doprawdy, opisać postać Grzegorza Olkiewicza w paru zdaniach nie jest łatwo, zwłaszcza że był postacią nietuzinkową.

Irena Olkiewicz: „Był moim guru i bardzo imponował mi swoją wiedzą. Zawsze się śmiałam, że przy nim nie jestem się w stanie nudzić, bo wciąż ma głowę pełną ciekawych pomysłów”.

Jego udane życie artystyczne i pedagogiczne przerwała w pewnym momencie postępująca choroba, ale nadal pozostał wspaniałym towarzyszem rozmów. Nagła śmierć Grzegorza Olkiewicza z końcem listopada 2021 roku była więc ogromnym zaskoczeniem i bolesną stratą.  W wielu prywatnych wspomnieniach, flecista pozostaje jako postać bardzo ciepła, szczególna, obdarzona nie tylko wyjątkowymi przymiotami artystycznymi, ale też jako człowiek – intelektualista, przyjaciel, świetny kompan w podróży.

Krzysztof Wilma, filmowiec: „Gdy towarzyszyłem z kamerą Grzesiowi i Irenie podczas ich licznych podróży, okazało się, że mamy wspólne poczucie humoru. Rozumieliśmy się prawie bez słów, łapiąc w lot nasze żarty. Poza tym Grzegorz był bardzo elokwentny i pięknie się wysławiał po polsku. Bardzo mi tym imponował. Miał też w sobie taką cudowną łagodność”.

Urszula Marciniec-Mazur, wiolonczelistka: „Gdy byłam młodą dziewczyną jawił mi się, jako gwiazdor –flecista niezwykły. Później, gdy poznaliśmy się prywatnie, stwierdziłam, że był to niezwykle piękny człowiek. W każdym okresie jego życia – czy kiedy był koncertującym flecistą, czy kiedy już chorował – tak właśnie o nim myślałam”.

Piotr Rojek, organista: „Zapamiętam go jako bardzo dobrego człowieka, z wielkim poczuciem humoru, inteligencją i bardzo oddanego wszystkim działaniom, którym się poświęcał. Był wybitnym flecistą, z wielkim sercem poświęcał się pracy pedagogicznej. On budował bardzo przyjazną atmosferę pracy – potrafił być autorytetem i jednocześnie przyjacielem, co nie jest przecież takie oczywiste. Był też niesłychanie perfekcyjny i wrażliwy, co czuć było w jego muzyce, interpretacjach, wykonaniach”.

Artysta spoczywa na Cmentarzu Parafialnym w Pielgrzymowicach, dlatego też Śląsk, z którym był silnie związany, stał się tym miejscem, w którym błyskawicznie zakiełkowało ziarno zasiane w roku 2022 w formie Mistrzowskich Kursów Muzycznych, dając obfity i bogaty w wydarzenia plon w postaci tegorocznego I Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Grzegorza Olkiewicza. Wrocławscy, polscy i zagraniczni przyjaciele dołączyli do tego wyzwania w śląskich Pawłowicach, Pszczynie i Pielgrzymowicach, gdzie odbył się główny koncert festiwalu.

Ten wieczór był szczególny – w programie znalazły się dzieła Bacha, Romualda Twardowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, czy prawykonania utworów czeskiego kontrabasisty Miloslava Gajdosza dedykowanie pamięci Grzegorza Olkiewicza. Wrocławskie środowisko muzyczne reprezentowali artyści związani z Akademią Muzyczną, m.in.: kontrabasiści – Irena Olkiewicz i Roland Abreu, Jacek Ropski – skrzypce, Urszula Marciniec-Mazur – wiolonczela, Piotr Rojek – organyElegię Gabriela Fauré przepięknie wykonał wybitny kontrabasista Catalin Rotaru.

Atrakcją koncertu był występ 13-osobowego zespołu kontrabasowego Bassione Polacca, złożonego z wybitnych indywidualności tego instrumentu, pod wiodącym smyczkiem Miroslava Jelinka. Bisy i owacje na stojąco były najlepszym świadectwem docenienia przez publiczność ich sztuki wykonawczej.

Na festiwalu zaprezentowano również wzruszający film o Patronie, autorstwa Krzysztofa Wilmy, złożony z nagrań telewizyjnych flecisty i wypowiedzi bliskich mu osób. Odbyła się też wystawa obrazów wrocławskiego malarza Edwarda Kostki (autora logo festiwalowego oraz akwarelowego portretu Grzegorza Olkiewicza) oraz wiele koncertów o różnym charakterze. Wystąpiło wielu znakomitych muzyków, m.in. kontrabasista Renard Garcia Fons (Francja), Roland Abreu z Wrocławia – tegoroczny absolwent muzycznej uczelni, pianiści Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz i Andrzej Jungiewicz.

Rozbrzmiewała nie tylko klasyka, ale i muzyka kubańska, latynoska, jazzowa, argentyńskie tanga oraz – na zakończenie – pełny humoru występ pianisty Waldemara Malickiego, który wystąpił solo w dowcipnym programie „Historia muzyki według Waldemara Malickiego”, jak i kameralnie z rewelacyjnym Piotrem Kopietzem na bandoneonie i Grzegorzem Frankowskim na kontrabasie.

Waldemar Malicki, pianista: „Są różni muzycy. Jedni grają w skupieniu, głęboko, jakby nie dla publiczności, tylko dla sztuki. Inni są bardzo wirtuozowscy. Grzegorz był zdecydowanie tym drugim typem artysty, tylko do kwadratu. Był takim solistą – desperatem [śmiech]. Przy nim inni fleciści wydawali się szarzy, a on był niesłychanie kolorowy”.

Finałowy wieczór ubarwiły także występy dzieci i młodzieży. Trzeba bowiem wiedzieć, że część warsztatowa wydarzenia objęła zajęcia umuzykalniające dla dzieci i mistrzowskie lekcje gry  na flecie, skrzypcach, wiolonczeli, kontrabasie, gitarze basowej, fortepianie i organach. Dodajmy, że na warsztaty i festiwal przyjechała kilkudziesięcioosobowa grupa muzyków z Chin i Tajwanu pod kierunkiem prof. Song Yi z Pekinu oraz kilkadziesiąt osób z Polski. Podczas Konkursu na Osobowość Artystyczną wyłoniono kontrabasistów:  w kategorii młodszej Antoniego Trześniewskiego z Krakowa, a w starszej Altana Atakan z Turcji. Koncert laureatów zamknął w niedzielę 13 sierpnia to wielobarwne, ciekawe i na wysokim poziomie artystycznym wydarzenie.

Izabella Starzec

 

 Magazyn Kontrabasista nr 6, sierpień 2006 Magazyn Kontrabasista nr 8-9, sierpień 2008

 Magazyn Kontrabasista nr 10-11, sierpień 2010 Magazyn Kontrabasista nr 12-13, sierpień 2014

 Magazyn Kontrabasista nr 14-15, sierpień 2022 Magazyn Kontrabasista nr 16-17

Organizer

Polish Society of Double Bassists

Co-organizers

Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne Karola Miarki w Pielgrzymowicach

Gmina Pawłowice

Gminny Ośrodek Kultury w Pawłowicach

Starostwo w Pszczynie

 

Renaud Garcia Fons (France) double bass http://renaudgarciafons.com

Serkan Halili (Turkey) kanun http://serkanhalili.com

Kiko Ruiz (France) flamenco guitar http://kikoruiz.fr

Derya Turkan (Turkey) kemenche http://instagram.com (@deryaturkan)

Waldemar Malicki piano http://waldemarmalicki.com

Piotr Kopietz bandoneon http://piotrkopietz.art

Grzegorz Frankowski double bass http://culture.pl > grzegorzfrankowski

Miloslav Jelinek (Czech Rep.) double bass https://instagram.com (@milos.jelinek)

Marcela Jelinkova (Czech Rep.) fortepian

Catalin Rotaru (Romania/USA) double bass

Wan Ting Yu (Tajwan) piano

Jacek Ropski violin http://jacekropski.pl 

Miloslav Gajdos (Czech Rep.) – double bass

Andrzej Jungiewicz piano http://am.katowice.pl

Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz piano, instrument al theater http://am.katowice.pl

Piotr Rojek organ http://amuz.wroc.pl

Song Yi (China) double bass 

Urszula Marciniec-Mazur cello http://amuz.wroc.pl

Irena Olkiewicz double bass http://amuz.wroc.pl

Jolanta Trzos-Frankowska flute, musical workshop

Katarzyna Korzeń accompanist for pupils 

Burak Karaagac (Turkey) double bass 

Marek Werpulewski piano http://amuz.wroc.pl

Roland Abreu jazz double bass, bass guitar 

Andrzej Jekiełek double bass 

Krzysztof Korzeń double bass http://krzysztofkorzen.pl

Robert Piękoś double bass

 

Copyright © 2024 Polskie Stowarzyszenie Kontrabasistów